Dodenherdenking

Copyright © All Rights Reserved

Vrijheid geef je door

Dodenherdenking 4 mei

Begraafplaats op de Brink Schalkwijk (middag)

Op 4 mei gaan we 's-middag naar de begraafplaats op de Brink om een bloemenhulde te brengen aan de oorlogsgraven op de begraafplaats. Hierbij zijn aanwezig het gemeentebestuur van Houten, de Oranjevereniging Schalkwijk, enige vrijwilligers van de stichting Enter en het 4 en 5 mei Comité Houten. Ook u bent hier van harte welkom.

Aansluitend rijden we naar de begraafplaats van de rooms katholieke Sint Michaëlkerk om ook hier bij de oorlogsgraven een bloemenhulde te brengen.  Na een korte herdenking of een gedicht worden de kransen gelegd.

"Wie de ogen sluit voor het verleden,

is blind voor de toekomst"

• 15.15 uur Kranslegging begraafplaats

op de Brink.

• 15.30 uur Kranslegging begraafplaats

Jhr. Ramweg.

• 19.30 uur Dodenherdenking bij het Monument

• Muziek van muziek vereniging Caecilia

• Medewerking van Groep 8 van de

St. Michielschool

• toespraak van Locoburgemeester

H.J.C. Geerdes

• gastspreker Mostafa Yaghi

• 2 minuten stilte en bloemenhulde

Dodenherdenking bij het momument (avond)

Jaarlijks vindt om  19.30 uur de dodenherdenking plaats bij het Monument bij de rotonde.  Leerlingen van de basisschool St. Michiel en muziekvereniging Caecilia zullen tevens hun medewerking verlenen.

Daarnaast nodigen wij  ieder jaar een spreker uit, welke op eigen wijze het thema van de Dodenherdenking belicht. Binnen het meerjarenthema Vrijheid geef je door legt het Nationaal Comité in 2017 het accent om een relatie te leggen tussen persoonlijke verhalen en de Tweede Wereldoorlog. De titel van de thematekst luidt: De kracht van het persoonlijke verhaal. Tekst is geschreven door Arendo Joustra.

Locoburgemeester H.J.C. Geerdes zal hierbij een toespraak houden.

Daarnaast spreekt ook Mostafa Yaghi. Hij is 19 jaar oud, nu bijna twee jaar in Nederland en woont in Houten. Noodgedwongen moest hij met zijn ouders Syrie verlaten.

Om 20.00 uur is er twee minuten stilte en wordt aansluitend het Wilhelmus gespeeld door de muziek vereniging  Caecilia.

Daarna volgt de kranslegging en bloemenhulde.

Na afloop is iedereen uitgenodigd om nog een kop koffie te komen drinken in  het Lucashuis te Schalkwijk.

• Om ca. 20.30 uur is iedereen uitgenodigd een kop koffie te komen drinken in het Lucashuis te Schalkwijk.